Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

lördag 1 september 2012

Kirunas nya järnväg är nu invigd!

I torsdags och fredags i denna veckan var jag i Kiruna för att vara med när den nya järnvägen invigdes av vår infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd. Det är LKAB som byggt den nya dragningen och den går norr om berget Kiirunavaara där malmkroppen ligger. Eftersom man nu är nere på 1300 meters nivån och sprickbildningaran tilltar så måste staden och då även järnvägen flyttas.

LKAB har alltå börjat med att göra en stor omdragningen av järnvägen och kommer senare att flytta hela sitt bolagskontor i Kiruna till Luossajärvi, norr om staden, där oxå den nya stationen kommer att ligga. Då ligger den utom fara för framtida brytningar och störs inte av kommande markdeformationer.

Vad som förvånar är att kommunen drar igång en stor arkitekttävling om ett nytt centrumområde men då i markdeformationens riktning, österut, alltså ovanpå malmkroppen. Detta innebär att man antagligen måste flytta centrum och de nya bostäderna om så där 20 år....för mig verkar det tokigt. Också för många andra "sörlänningar" som var med på invigningen.

När jag pratade med några på LKAB om detta så tyckte de likadant. De hade föreslagit redan 2006 att centrum skulle byggas runt den nya stationen i norr och i säkert för markdeformationer.

Jag tycker LKAB´s förslag är klokt och förstår inte alls politikerna i Kiruna som bara vill flytta en bit. Men jag är ju "sörlänning" och tycker att hus skall finnas i minst hundra år...så tokig är jag!