Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

fredag 18 november 2011

Våldtäktsmän - de värsta män jag vet!

För precis en vecka sedan var en ung 17 årig flicka på väg hem klockan halv 7 på kvällen i ett tryggt villaområde vid Skårs kyrka i Göteborg. Där på vägen överfölls hon av två män. Hon blev brutalt nedslagen och utsatt för en våldtäkt. En ung flicka fick på några minuter sitt liv förstört! Jag anser att våldtäkt är det fegaste och mest avskyvärda av alla brott och straffen borde vara betydligt kraftigare än vad de är idag. Det går knappt att sona det man gör med en kvinna vid en våldtäkt!

Många är vi kvinnor som är rädda för att bli just överfallna och utsatta för en våldtäkt och denna räsdsla skall vi kvinnor inte behöva känna och uppleva i ett civiliserat samhälle!

Jag tycker att man skall outsourca fängelsevistelsen för våldtäktmän till Thailand eller Colombia. Där kan de få avtjäna sin fängelstid i överfulla fängelser och känna rädsla varje dag för sina liv!

För något år sedan var jag och besökte Kongo med FN förbundet i Sverige. Där besökte vi ett sjukhus som tog hand om kvinnor, barn och män som utsatts för våldtäkt- det var det mest tragiska, mörka och deprimerande jag upplevt! En våldtäkt är det mest integretitekränkande man kan utsätta en annan människa för! Straffen skall vara hårda för dessa våldtäktmän såväl i Sverige som i Kongo!