Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 12 oktober 2011

Gilad Shalit snart fri efter 1935 dagar som Hamas fånge!


Igår kom glädjebeskedet att Hamas kan tänka sig släppa den unga israeliska fången som suttit i Hamas våld sedan 25 juni 2006. Hamas har mot alla reglementen och internationella konventioner inte låtit någon utomstående , varken Röda Korset, FN eller någon annan organsiation fått träffat denna unge man som var 19 år när han tillfångatogs.



Jag har besökt Noah Shalit varje gång som jag varit i Jerusalem de senaste åren. Noah är Gilads pappa och han har tältat utanför premiärministerns bostad mitt i Jerusalem och sagt att han stannar där tills hans son är fri...nu kan han snart packa ihop sitt tältläger!



Sedan flera år tillbaka har jag oxå lagt en motion om Gilad Shalit i riksdagen för att uppmärksamma hans situation och tillkännage till regeringen att de skall arbeta ännu mera aktivt för att få Gilad fri......min motion har blivit tillgodosedd efter en vecka sedan jag lämnade in den...snabbaste gensvaret någonsin på en motion!