Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 14 september 2011

SodaStream artikeln som inte GP ville publicera!



Bild från Ursholmen som bara är vacker och har inget alls med texten nedan att göra...men man kan behöva titta på en fin bild innan man läser texten för man kan annars bli arg på Coop....

Här kommer artikeln som jag försökte få Göteborgs - Posten att publicera men de ville inte, så nu får ni läsare av min blogg det unika tillfället att läsa vad göteborgarna missade att få läsa i sin morgontidning:

Jag är besviken på Coop. Eller snarare, jag är besviken på hur Coop behandlar Israel.
Nyligen fick vi veta att Coops ledning bekymrade sig för att produkter, de trodde kom från Kina, i stället visade sig komma från Israel.
Man tar sig för pannan. Visst, Israel förtjänar ibland kritik. Men landet är likafullt den enda demokratin i regionen.
De demokratiska rättigheterna är sannerligen betydligt större i Israel än i Kina.
Kina sätter oliktänkande i fängelse. Landet har världsrekord i antal avrättningar. Minoriteter förtrycks och kritiska journalister tystas.
Likafullt oroar sig Coop´s ledning över israelisk import.
Jag är medlem i Coop. Därför blir jag upprörd när ”mina” företrädare” beter sig så märkligt och inkonsekvent.
Frågan handlar om Sodastream, ett smart sätt att spara pengar och miljö för oss konsumenter genom att vi får bubbelvatten utan att bära tunga, transporterade burkar vilket belastar miljön.
Anledningen till att Coop ryckt ut och förskräckts över att produkten inte kommer från Kina är att TV4 felaktigt påstod att produktionen till den svenska marknaden kommer från ockuperat område, alltså Västbanken.
Nu var det helt fel, vilket TV4 också har medgett.
Men likafullt har Coop gått ut och sagt stopp till försäljning av Sodastream. Förhoppningsvis har detta trista missförstånd retts ut så att produkten åter finns i hyllorna. Men frågan är om Coops ledning hade varit lika snabb med sanktioner mot andra länder. Varför ska ständigt Israel behandlas med speciella måttstockar?
Vi får inte bli helt historielösa. Jag förstår dem i Israel som förskräcks av köpbojkotter, för det är inte första gången i historien vi ser parollen till att inte köpa judiskt.
Även om parallellen haltar, måste vi ha respekt och förståelse för den känslighet som fortfarande finns i Israel.
Jag utgår ifrån att Coop åter säljer Sodastream i butikerna. Och jag utgår ifrån att demokratin Israel i framtiden slipper att mätas med andra måttstockar än exempelvis Kina, en jämförelse som faller ut till Israels fördel och som borde vara självklart även för Coop´s ledning.

Annelie Enochson
Riksdagsledamot för kristdemokraterna i Göteborg