Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

tisdag 6 september 2011

Min fd.riksdagskollega Eva Selin Lindgren dog i helgen


Det är med stor sorg som jag nåtts av budskapet att min fd.riksdagskollega Eva Selin Lindgren dog i helgen i sviterna efter en bröstcancer som spridit sig. Eva fick diagnosen för flera år sedan och opererades men tyvärr så återkom metastaser i andra organ.

Eva var i riksdagen under åren 2006 till 2010 och satt för centerpartiet på ett mandat från Göteborg. Eva var en person som jag uppskattade mycket. Hon var orädd och visade civilkurage som få. Hon vågade stå för det hon trodde på och inte ge sig trots motstånd. För Evas del var kampen mot kärnkraften en drivkraft och som professor inom just kärnfysik så visste hon vad hon pratade om. Ofta träffades vi i cafeet eller korridorerna i riksdagen och Eva var alltid lika entusiastisk för det hon brann för och lika upprörd för de dumheterna som hon upplevde förekom i riksdagen. Eva var under sina riksdagsår uppbragd över den brist på verklig demokrati som hon upplevde fanns i riksdagen...att bara vara ett "knapphjon" som tryckte på knappar vid voteringar var inget som låg för Eva. Hon fann en frände i sin centerpartistiska riksdagskollega Solveig Ternström och de kallade sig ofta för " de olydiga" för att de vågade ha och markera egna åsikter i och utanför riksdagsgruppen.

Jag är glad över att fått lära känna Eva och glad oxå över få tillhöra den utvalda skaran som hon benämnde "de olydiga".

Evas tvillingsyster Irma är kristdemokrat och har oxå visat samma civilkurage som sin syster. Irma har som läkare hela sitt liv slåss för de oföddas rätt och argumenterat kraftfullt mot aborter. Mina tankar idag går till Irma!

Tack för att ni båda har funnits och finns i mitt liv!