Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

fredag 3 september 2010

ÄNTLIGEN - jourtelefon för bortrövade barn!

Den 25 maj i år fick jag priset "Årets Medförälder" för mitt arbete under många år med att hjälpa de kidnappade svenska barnen.

Svenska barn som kidnappas till annat land av en av sina föräldrar är ett glömt problem i dagens Sverige. Det rör sig om ett hundratal barn varje år och jag har kämpat för dessa barn i många år. Skrivit motioner och fått ett tillkänngivande av min motion i riksdagen hösten 2006 att regeringen skall agera kraftfullare....men ändå händer alldeles för lite! Jag har föreslagit att ett journummer skall inrättas dit vem som helst kan ringa för att rapportera att ett barn förvunnit . De som bemannar jourtelefonen ska ta emot samtal om saknade barn, vidarbefodra dem till polisen och stödja drabbade föräldrar. Numret är detsamma i hela EU och finns aktivt i många länder redan men inte i Sverige.


Nu har ÄNTLIGEN Post - och telegrafstyrelsen fått i uppdrag att se till att journumret kommer igång! Jag är så glad för att mitt arbete har givit resultat...och gladast för att alla saknade barn kommer att få snabbare hjälp i framtiden!!