Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 26 maj 2010

Roligt att prisas för långsiktigt arbete!


Igår fick jag pris för mitt arbete med bortrövade barn och det gladde mig mycket. Det är så i politiken att ens arbete som man jobbar långsiktigt med inte uppmärksammas, därför var det extra roligt att få ett oväntat pris för mitt arbete. Det började 2004 med att Elisabeth Krantz kontaktade mig och frågade vad jag gjorde för att hjälpa hem hennes barn som hade kidnappats till Gaza av sin palestinske far. Vi åkte till Israel tillsammans där vi därifrån försökte påverka de palestinska myndigheterna och Hamas att få pappan att inse att vad han gjorde det var att skada relationerna mellan Sverige och PA......efter 7 månader med mycket jobb, mediabevakning mm så kom "Gazabarnen" hem till Kungsbacka juldagen 2004. Vilken glädje för alla inblandade - igår lästes ett brev upp som var skrivet av Sara Krantz som då var 16 år när kidnappning skedde....ett brev som ingen som lyssnade kunde höra på utan att få tårar i ögonen. Sara beskriver den besvikelse över att pappa lurade dem, att vara ständigt rädd, känna ständig oro för sina andra syskon...ett vittnesbörd som inte lämnade någon oberörd. Dessa barn som varje år kidnappas från Sverige kommer jag att fortsätta att kämpa för att de skall komma hem till Sverige igen!


Idag har bland annat Dagen skrivit om mitt pris som Årets Medförälder....känns roligt!






Blogg listad på Bloggtoppen.se