Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

fredag 12 mars 2010

Dagen efter den historiska voteringen i riksdagen.


Igårkväll klockan 22.15 så kom jag med tåget från Stockholm till Göteborg. Där mötte mig en mottagningsdelegation av assyrier/syrianer med blommor, plakat och TV kamera. Jag blev så glad och gripen att jag började gråta. Det var första ggr som en mottagningsdelegation mötte mig! Det visar hur viktig denna fråga är för alla våra assyrier/syrianer/armenier/ kaldeer/pontiska greker som bor i vårt land.Äntligen ha de fått upprättelse och fått erkänt av Sveriges riksdag att det som de själva eller deras anhöriga har upplevt var ett folkmord! Försoningsprocessen kan börja när också Turkiet inser att detta var ett folkmord!I min mailbox strömmar det in tackmail från Sverige och hela världen!Telefon och mobil har gått varma hela dagen. Det känns omtumlande och samtidigt så bra att det blev ett erkännade i riksdagen igår. Beslutet innebar att man tillkännager/säger till regeringen att regeringen skall erkänna folkmordet i Turkiet. När man sedan ser på TV och hör vad vår utrikesminister Carl Bildt svarar så blir man bestört. Han säger i TV att han beklagar beslutet ( att alltså erkänna att detta var ett folkmord) och att detta skall avgöras av historiker. Bäste Carl Bildt - var mera påläst! Historiker har redan avgjort att detta kan räknas som ett folkmord och uppfyller alla kriterier som finns i folkmordskonventionen från 1948.Sedan är det så att i vår svenska konstitution så är det den folkvalda församlingen , riksdagen, som är högsta beslutande organ i Sverige och vår uppgift är bland annat att kontrollera att regeringen gör som vi säger. Så utrikesminister Carl Bildt - se till att regeringen erkänner folkmordet - det är det enda rätta eftersom det är sanningen!